woensdag 19 september 2012

Geen ééndagsvlieg - No mayfly

Engels versie onderaan/English version below

Met La Christophe Brandt afgelopen zondag in Verviers, zit het granfondoseizoen 2012 er voor de meeste renners in België op. Voor mij kwam er na La Vosgienne vroeger dan verwacht een eind aan het seizoen.
Ik ben daarna niet meer in beeld geweest, maar dat zal komende weken nog wel veranderen gezien ik deel mag uitmaken van een nationale "Je goed voelen, werkt beter" campagne.
www.randstad.be/bestewerkgever
Nu terug naar het granfondorijden: ik kan wel stellen dat 2012 een heel vreemd verloop had: een zeer goed gevoel in maart op stage met Michel Snel, maar abrupt een einde aan dit goed gevoel door rugklachten. Ik wist al sinds januari dat mijn wijsheidstanden (verstandskiezen) verwijderd dienden te worden, maar dacht dit in het najaar te kunnen doen.
Vanaf april tot juni een raar gevoel: goede trainingen, maar mindere (naar mijn gevoel) granfondo's. Een  uitschieter kwam er met mijn twaalfde plaats in Maratona dles Dolomites. Eénmaal thuis, opnieuw aan het werk en toch proberen dat goed gevoel te verzilveren in La Marmotte. Helaas, de heen en terugreis zorgde voor een omgekeerd effect.

Toen besloot ik om snel te handelen en mijn wijsheidstanden operatief te laten verwijderen, amper twee dagen na La Marmotte. Dit zorgde voor twee fietsloze weken, met als afsluiter in deze twee weken: La Charly Gaul in Italië. Daar had ik geen schitterende dag, maar wel opnieuw een goed gevoel en vooral geen pijn. Daardoor kreeg ik opnieuw de boost die ik nodig had richting Otztaler.
Wat dan kwam, was alleen maar beter: 4e plaats in de Alpenchallenge één week voor DE afspraak. En jawel, de generale repetitie was goed, de Otztaler ook. Een top 10 was ooit het doel.
Daarna zou ik een jaartje passen om opnieuw de Vélomediane Claude Criquielion te rijden. Maar na mijn 9e plaats in de Otztaler, was die "belofte" aan mezelf snel verdwenen: in 2013 kom ik gewoon terug en wil ik nog beter en sterker worden...een gans granfondoseizoen lang. Dat is alvast het doel.

Niet gewonnen, maar wel opgelucht
Ik heb genoeg zelfkennis voor 2013: er van uit gaan dat ik geen ééndagsvlieg ben. Want je zou maar een ééndagsvlieg zijn en je dag niet hebben!
Nu maak ik me op voor de jaarlijkse mountainbiketochten, looptrainingen, winterduathlons, misschien wat basic Italiaans leren...en gewoon genieten van fietsen en alles wat zo veel mee is dan gewoon fietsen.
______________________________________________________________________________

With La Christophe Brandt at Verviers last Sunday, the season ended for most of the Belgian Granfondo riders. After La Vosgienne, my season did end earlier than expected.
Out of sight in the Granfondo's: yes. But not in the weeks to come because I am part of a national Belgian "Feeling good, working better" campaign.
www.randstad.be/bestewerkgever
Back to the bike: 2012 was a strange year: a good feeling in March with Michel Snel on the Ventoux stage, but rudely ended by pain at my back. In January, the dentist already told me that my wisdom teeth had to be removed, but I planned it after the Granfondo season.
From April till June the same weird feeling: I did train well, but didn't had a good feeling in the Granfondo's. Allthough one good result with my 12th place in Maratona dles Dolomites! Back home, back to work but willing to cash the good feeling in La Marmotte....not! The ride back home and a few days later back to the Alps did not lead to a good performance. I was to tired and suffered back pain.

I decided to handle quick and to remove my wisdom teeth two days after La Marmotte. What followed was two weeks without my bike and that in the preparation for La Charly Gaul in Italy. The result was not so good over there, but the good feeling was back and more important: no pain. This was the boost I was looking for in my preparation for Otztaler Radmarathon.
In Alpenchallenge I finished 4th, one week before THE race. Yes indeed, the rehearsal was good, the Otztaler also. A top 10 place once was my goal.
If I could achieve this goal, I would skip Otztaler one year to ride La Vélomediane Claude Criquielion in Belgium again. But after my 9th place in Otztaler, this promise to myself quickly made place for my willingness to come back in 2013, hopefully better...stronger...faster.

No victory, although relief
The knowledge of my body and mind is developed enough to know what to achieve in 2013: I'm no mayfly. Mayflies can't allow to have a bad day!
At this moment I'm looking forward to ride again in the field with my mountainbike, to run again in the neighbourhood, ,...and just relaxing on the bike when needed. And maybe learning to speak basic Italian?Because there's more than cycling...

Geen opmerkingen: